Viděl bych pár bodů o kterých by se mohlo podiskutovat. Do hloubky to rozpracovat teprve můžeme.
1. Platit učitele podle toho jako dlouho slouží a ne podle toho, jak dobře učí je neférové jak pro mladé a dobré učitele, tak pro starší, kteří kvůli tomu nemohou sehnat práci. Vím, že se tady uřité změny udály, ale v praxi se toho moc nezměnilo.
2. Plati školy od toho kolik mají žáků může vypadat férově u měst, kde je žáků hromada, ale lidé v menších obcích buď musí své školy dotovat, protže ve třídě není po třiceti, ale po patnácti žácích, nebo posílat své malé děti daleko do měst, což také není ideální. Chtělo by to najít nějaký kompromis v systému rozdělování peněz. Systém peníze na žáka je sice motivační, ale funguje jen ve velkých městech, kde je koho přetahovat. Současně jsem se setkal se faktem, že školy kvůli tomu udělují žákům dobré známky za nic, aby to vypadalo, že dobře učí a školy tak získaly další žáky, zatím co školy co "odměňují" žáky známkami spravedlivě a snaží se opravdu naučit na tom tratí.
3. Opravudu si myslíte, že systém školství z dob Marie Terezie je ještě dneska výborný. Upřesním:
Až do deváté třídy se snažíte všechny děti učit to samé a udělt z nich "univerzální vojáky". Výslekem je, že nikdo neumí nic, nebo od každého tak málo, že je to nepoužitelné a na střední se jede takřka od nuly.
Přitom už během prvních několika let ve škole je jasné, na co má který žák talent! Podle mého názoru by se měly u človaka od mala rozvíjet ty vlastnosti, ve kterých vyniká a tetrápit matematika pětkama z češtiny, stejně jako jazykově nadané dítě pětkama z matiky.... Samozřejmě by měl mít člověk všeobecný rozhled, ale přitom upozadnit předměty, které dítěti nejdou a rozvíjet ty co mu jdou. Děti pak bude škola více bavit a také díky tomu se více naučí, naučí se to co je baví a budou to rozvíjet i na střední a případně na vysoké ať už jde o humanitní vědy, techniku, nebo důležitou manuální zručnost. I když je někdo "blbej" na všechno, tak může mít třeba škovoné ruce a proč se u něj tedy nezaměžit na manuální zručnost, šikovní řemeslníci jsou také potřeba.
O co mi jde!
Pokdu chceme jako stát v moderním světě do budoucna ne jen přežít, ale dostat se na špici, potřebujeme národ špičkových odborníků a ne průměrných dělníků od pásu. Kteří budou potřeba jen dokud budou dělat levněji než stroje...
Už teď je dost pozdě, ale lepší pozdě, než vůbec
Jen se obávám, že je u nás tak hluboce zakořeněn odkaz socialismu, že jakékoliv nové myšlenky budou zašlapány tím výše-zmíněným stádem zpět do země... :-(
Ale nikdo mi nedokázal, že by to nešlo, takže pojďme do toho, najděme tu odvahu, kdo ji má! :-)
Navrhuji se pobavit o výše zmíněných reformách školství, mohl by to být zajímavý program k volbám, něco co může oslovit veřejnost, přitáhnout nejen pozornost, ale i hlasy.